Et eksempel på de sandwich, soldaterne får bragt ud på skydebanerne: Margarine, strimlet kål, lidt revet gulerod og et stykke pålæg, der er så tyndt, at man ikke kan smage det. Foto: Morten Fredslund

Heftig kritik af maden i Borris-lejren

Der er for lidt af den, og kvaliteten er for dårlig. Det handler om maden i Borris-lejren, der har fået sit eget udtryk i soldater-slang-ordbogen: ’Borris-mave’.
07. juni 2017

I sidste uge kunne JydskeVestkysten fortælle, at kantinen i Oksbøl-lejren har fået en sur smiley af Fødevarestyrelsen. I morgen udkommer sommernummeret af HKKFs blad Fagligt Forsvar, og her afslører en reportage fra kantinen i Borris-lejren, at det er helt galt med forplejningen. Læs reportagen her.

 ”Vi forlanger ikke højtbelagt luksussmørrebrød, men det er ligesom, at man her i lejren går efter laveste fællesnævner, når det handler om mad. I de madpakker, vi får til frokost i terrænet, er brødet ofte fugtigt eller iskoldt, og pålægget er ultratyndt med meget fedt”, fortæller overkonstabel-1 Nicholas Høj.

Fagligt Forsvar er på besøg hos Nicholas og I HBU eskadron fra Jydske Dragonregiment under en skydeperiode i Borris i starten af maj. Anledningen er, at flere medlemmer har klaget over maden i lejren, og nu vil vi se menuen.

Eskadronen er på 145 mand, hvoraf omkring 120 er værnepligtige. Nicholas er forsyningshjælper og står sammen med kollegaen Christian Ørum for at afhente dagens madpakker i cafeteriet og bringe dem til de mange standpladser, hvor HBU’erne træner forskellige skydestillinger.

Karbonader med frost i midten

”Jeg ved, at HBU’erne tidligere har rejst kritik af maden på samarbejdsudvalgsmøderne, og os i stående styrke har også ofte rejst kritik af maden. Også i den skriftlige feedback, som sendes ind efter hvert ophold hernede. Men det har ikke hjulpet, og uanset hvem du spørger, ja, så har Borris bare et rigtig dårligt ry, når det handler om maden fra cafeteriet”, siger Nicholas og tilføjer:

”Jeg har både oplevet at få karbonader, der var frosne i midten, og oksesteg med en fedtkant, der smagte decideret harsk. Så det er som regel den ringe forplejning, man husker efter et ophold i Borris, og det er faktisk er en skam, for Borris-lejren er jo ellers en rigtig fin og velplejet lille lejr med gode forhold”.

Nicholas tager et par bløde og rynkede æbler fra kassen fra gårsdagens frokostudlevering. Æblerne er deciderede gamle at se på.

”Frugten var kedelig på grænsende til det dårlige i går, og det er et problem, at den mad, vi henter til frokost, ikke er helt frisk”, siger han.

Eskadronens anden forsyningshjælper er enig.

”I de år jeg er kommet her i lejren, har det altid været det samme billede. Madpakkerne er kedelige, tørre eller fugtige. Og om aftenen er hakkebøfferne nærmest dampkogte, og pastaen er helt udkogt, hvis det er det, der er på menuen. I går var det noget udkogt kød i en gryde. Det var fint mørt, men skal jeg være ærlig, lugtede det af hundemad. Desuden har der også været dage, hvor der simpelthen ikke er nok mad til de sidste, der kommer ind fra terrænet. Og så er der altså ikke noget at sige til, at de værnepligtige efterfølgende står i kø ved KFUM for at købe fastfood”, siger Christian Ørum.

Er ikke pengene værd

De to overkonstabler forstår ikke, at forskellen kan være så markant på forsvarets tjenestesteder. Samtidig mener de, at maden slet ikke er de 152,00 kr. værd, som er værdien af en fuldkostforplejning under et skydelejrophold.

”Man kan helt sikkert lave bedre mad for det beløb, og egentlig burde der jo ikke være den store forskel fra tjenestested til tjenestested. På kasernen i Holstebro synes jeg faktisk, at maden er ganske fin, og hvis du tager til Flådestation Frederikshavn, ja, så er vi helt oppe at ringe. Men her i Borris er det, som om at man slet ikke prioriterer at servere kvalitet. Jeg ved ikke, om cafeterierne køber ind lokalt, men det vil jeg gætte på, når kvalitetsforskellen på råvarerne er så markant”, siger Nicholas, der trods alt sender et par roser af sted til gårsdagens særforplejning:

”Det er ofte et par halvlunkne ’døde fingre’, soldaterne får serveret om aftenen. Men i går var det faktisk en udmærket tomatsuppe med nudler. Den ros skal de ha’”.

Borris-mave er blevet et kendt udtryk

Eskadronen fra JDR står ikke alene med deres kritik. HKKF har modtaget henvendelser fra forskellige enheder, der har ligget i skydelejr i Borris-lejren, som har fået sit helt eget udtryk i soldater-slang-ordbogen:

”Vi kalder det Borris-mave. Efter et par dage på kost hernede begynder maven at rumle, man får luft i maven – og den luft lugter, som lå der en død fugl derinde. Måske koger de ikke konserveringsstofferne ordentlig ud af de præfabrikerede produkter? Jeg ved det ikke, men der er stort set altid nogle, som må melde sig syge med maveproblemer, når vi kommer hjem”, fortæller Nicholas.

Den tendens bekræftes af flere soldater, som Fagligt Forsvar møder i lejren og på standpladserne i terrænet.

”Jeg kan bekræfte, at Borris-maven næsten altid rammer enheden under eller lige efter hjemkomst. Det er ikke unormalt, at fire-fem soldater fra min gruppe melder sig syge på grund af maveproblemer. Enten mens vi er hernede eller lige efter, vi er kommet hjem. Det tager som regel et par dage, før de er på højkant igen”, siger sergent Andreas Tønnesen.

Blandt stampersonellet gisnes der om, hvad der kan være årsag til maveproblemerne.

”Jeg ved ikke, om det er rugbrødet eller den margarine, man smører på, men maven arter sig helt tosset, og man lugter, som om man bærer rundt på et dødt barn. Engang spurgte jeg kokken, hvad der var i gryden, for det var ikke umiddelbart genkendeligt. Men det kunne han ikke svare mig på, selv om jeg spurte flere gange. Så hvis jeg kan, holder jeg mig væk fra lejrens cafeteria og kører hellere ind og får mig en ’Meatlover-menu’ hos den lokale græker i Skjern”, siger kontorhjælper og overkonstabel-1 Bjørn Hartmann.

Også premierløjtnant Frederik Lindhardt, som er fungerende eskadronchef for 1 HBU Eskadron ved V/Jydske Dragonregiment, bekræfter, at der flere gange er gjort opmærksom på, at maden ikke lever op til, hvad man kan forvente. 

”Det er klart, at maden betyder en del for motivationen i enhederne, når man er ude i naturen en hel dag. Og i den 3. melding, som vi sender tilbage med evaluering efter hvert ophold, har vi også tidligere gjort opmærksom på, at forplejningen ikke lever op til vores forventninger. Men det har ikke ændret noget, ” siger Frederik Lindhardt.  

HKKF: Det er noget svineri

HKKFs forbundssekretær Kurt Brantner har gentagne gange hørt medlemmer klager over maden i Borris, og han har gentagne gange rejst problemet overfor Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES):

”To af de mest ulækre eksempler har vi fået, dagen efter Fagligt Forsvars journalist talte med FES. Ud over mangel på smag, ukogte æg, brød uden substans og farsbrød, der er rå indeni, har vores medlemmer her fremsendt billeder af broccoli med dyr i. Det er noget svineri og selvfølgelig helt uacceptabelt”.

Klagerne er også sendt ad de officielle kanaler til FES via FIIN. Men noget tyder på, at det system ikke fungerer:

”Det virker som om, klagerne ikke når frem. FES bør tage det nuværende reklamationssystem op til revurdering og indføre et system, hvor den enkelte får en kvittering og en opfølgning på sin reklamation”, siger Kurt Brantner og slutter:

”FES har ingen interesse i, at der bliver serveret dårlig mad, og jeg håber, at man nu får gjort noget ved problemet, så det ikke sker igen. Men jeg er bekymret over, om de har et retvisende billede. Derfor vil jeg opfordre alle til at sende kopi af de klager, de sender til FES, til mig. Vi kan ikke sagsbehandle alle måltider, men det vil give mig et rigtig godt grundlag næste gang, jeg spørger ind til maden i Borris”.

Skriv til Kurt Brantner på kb@hkkf.dk

FES:  Ærgerligt at kritikken fortsætter 

Foranlediget af klager har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse holdt skarpt øje med kvaliteten af maden Borris-lejrens kantine. Nu overvejer man igen at skride til handling efter Fagligt Forsvars beretning fra kantinen.

Efter en række klager over forplejningen og en brugertilfredsundersøgelse gennemførte Forsvarets Ejendomsstyrelse, FES, ni kontrolbesøg i Borris-lejrens kantine i november 2016. Og i tæt dialog med ISS, som står for driften, har man gennemført en såkaldt ”turn around” af Borris-lejrens cafeteria.  

”Blandt andet er der ansat en ny køkkenchef, og der er tilført et antal nye retter på menuen samtidig med, at der er gennemført en række uanmeldte kontrolbesøg af vores controllere. Sidste besøg fra februar i år viste, at der var overvejende tilfredshed med forplejningen, og derfor er jeg da rigtig ærgerlig over den ny kritik,” siger Dorte Bøgild. 

Hun er chef for Facility Management Sektionen ved FES, som fører tilsyn med og har kontakten til ISS og Forenede Service, som forsvaret har hyret til at håndtere driften af sine kantiner, grønne områder og rengøring.  

”Opfattelsen af hvordan et måltid bør smage og se ud er meget individuelt. Men vi lytter til alle parametre, der kan være med til at optimere kantinedriften, så brugerne bliver tilfredse. Det er i alles interesse. Derfor vil vi også handle på de nye oplysninger og kigge en ekstra gang på Borris-lejrens kantinedrift. Det kan ske via kontrolbesøg eller ved at tage kontakt til ISS eller Driftsområdet, der driver Borris-lejren. Det er her man i første omgang modtager eventuelle klager fra lejrens brugere,” siger Dorte Bøgild.

Hun forklarer, at alle ansatte i forsvaret kan klage, hvis de udliciterede driftsområder - dvs. kantinedrift, grønne områder eller rengøring - ikke lever op til almindelig standard. Klagen kan indgives via et særligt skema på FIIN. 

ISS: Langt de fleste er tilfredse

Michael Mørk, der er Facility Management Direktør i ISS, har sendt denne kommentar til Faglig Forsvar:

”Vi serverer mad til flere hundrede brugere og gæster i Borris-lejren dagligt. Langt de fleste er tilfredse med maden, og antallet af klager ligger meget lavt. Jeg vil også gerne understrege, at vi overholder alle retningslinjer for behandling af fødevarer, hvilket bliver kontrolleret af Fødevarestyrelsen. Derfor ser vi ikke kritikken som et generelt billede af forplejningen i Borris-lejren. Men vi vil selvfølgelig forholde os til den kritik, der nu er kommet frem, og sammen med FES og kantineudvalget vil vi se på, om der er noget, vi skal forbedre eller ændre. Endelig vil jeg gerne opfordre til at bruge de eksisterende klagemuligheder, så vi kan handle på tingene, når de opstår”.

Af Morten Fredslund

Læs JydskeVestkystens artikel om sur smiley i Oksbøl her