leopard 2A7

Nu står verdens bedste kampvogne i Holstebro

Ventetiden er endelig overstået: OKS-1 Anders og hans kolleger i panserbataljonen ved Jydske Dragonregiment kan omsider få lov til at kravle ombord i de opgraderede Leopard 2A7-kampvogne. Gensynet med den rullende arbejdsplads giver både brede smil på læben og nye arbejdsopgaver.
11. august 2020

Hvis du som miljøforkæmper går ind for grøn, bæredygtig transport, så er garageanlægget hos panserbataljonen på Dragonkasernen i Holstebro nok ikke det rigtige sted for dig. Men hvis du omvendt henter barnlig drengerøvsbegejstring ved synet og lyden af store, tunge maskiner, så er der fuld valuta for pengene her. 

Kører OKS-1 Anders fra 1. Pansereskadron – Niels Kjeldsen Eskadron – er kravlet ned i dybet forude under tårnet på den nye, opgraderede Leopard 2A7 for at give journalisten en lille demonstration af hærens nye stolthed.

Og selv om vi tigger og beder om en prøvetur, så må vi nøjes med at kigge på udefra, for indmaden i den nye kampvogn er så hemmelig, at der er adgang forbudt for uvedkommende i selve kampvognen. 

Vi får strenge formaninger om, at kameraet under ingen omstændigheder må fange nogle af de nye installationer i tårnet. Selv forsiden på den røde mappe, som konstablerne bruger som manual til at betjene kampvognen, bliver dækket til. 

Motoren springer i gang med et dybt, rumlende brøl, og kampvognen bakker ud af garagen. 

”Lige siden vi afleverede kampvognene, så de kunne sendes til opgradering på fabrikken i Tyskland, har jeg glædet mig til at få lov til at køre den igen”, siger Anders.

”De seneste mange dage har kollegerne og jeg bare gået og kigget forventningsfuldt her over mod garagerne”.

Omskoling i gang

Selv om Anders har fire et halvt års erfaring i at køre Leoparden, skal han begynde lidt forfra. For det første er det halvandet år siden, han sidst sad bag rattet i en kampvogn. Og for det andet skal han nu omskoles til den nye version 2A7, før han for alvor må smide kampvognen rundt i terrænet. Af samme grund bliver det kun til en kort demonstrationskørsel i den bagende eftermiddagssol her ved garageanlægget. 

”Der er kommet nogle nye systemer, og køretøjet er blevet meget mere elektronisk. Men hvis du har kørt kampvogn før, så er det let at hoppe i den igen. Du skal bare kende de tekniske data, og hvordan du vedligeholder den. Det er ikke så svært”, siger Anders, der i øvrigt er uddannet mekaniker, og det er absolut en fordel. 

Som kører skal han sætte sig ind i de nye tekniske detaljer omkring kampvognens motor og undervogn. Tidligere på dagen har mandskabet fået et kursus i, hvordan de anvender en ny kran på værkstedet, som fjerner de tunge løft, når der skal arbejdes med kampvognens bælter. Så arbejdsmiljøet er også forbedret under vedligeholdelsen. 

”Jeg har ansvar for alt, der får den til at køre. Du skal være skarp på de tekniske data, oliemængder og sliddele. Så kampvognen bliver din lille baby, som du passer på og nusser om”, siger han. 

Hvis du håber på en større gennemgang af Leopard 2A7s fortræffeligheder på kamppladsen, så må vi desværre skuffe. Fra officielt hold lyder det, at kampvognen er bedre pansret, har fået en bedre kanon og er blevet spækket med ny elektronik, men detaljer om opgraderingen er hemmelige.  Af samme grund er det også sparsomt med informationer om, hvad Anders og kollegerne egentlig skal lære.

Den bedste kampvogn på kloden

På bataljonschefens kontor er oberstløjtnant Jesper Møller-Pedersen også ganske godt tilfreds med, at de opgraderede Leopard-kampvogne er ankommet i Holstebro.

”Med 2A7 får vi den måske bedste kampvogn, der findes på jordkloden. I forhold til 2A5 (den gamle version, red.) får vi blandt andet en bedre beskyttelse”, siger oberstløjtnanten og tilføjer, at besætningen helt sikkert også vil sætte pris på, at de opgraderede kampvogne er udstyret med aircondition. 

”Vi har selv bidraget til udviklingen af vognen, fordi vi er nogle af de Leopard-brugere i verden, som har erfaringer fra skarpe indsættelser. Ganske vist fra et stabiliseringsscenarie i Afghanistan, men de erfaringer, vi har hentet dernede, har vægtet højt i projektet med at udvikle kampvognen”, fortæller Jesper Møller-Pedersen.

”I teknisk forstand kan man sige, at det er en gammel dame, der har fået en tur på et meget stort værksted. Det er klart, at når den bliver skilt ad, alle sliddele udskiftet og der kommer en masse nye komponenter, så får man en næsten ny kampvogn ud derfra. Man kan helt sikkert mærke forskel i forhold til 2A5”, forklarer han.  

Nye kampvogne forpligter

Det forpligter at have verdens bedste kampvogne, siger Jesper Møller-Pedersen:

”Kampvognsbesætningerne skal være endnu skarpere, for forventningen er, at man får den effekt af det nye våbensystem, som der er stillet i udsigt. Det kræver uddannelse, og som bataljon skal vi sørge for, at vores personel er uddannet til at betjene våbensystemet. Det kræver tid, og det er en kompleks uddannelse, men den gode nyhed er, at vi er klar”.

Oberstløjtnanten forklarer, at Dragonregimentets rolle i udviklingen af den nye kampvogn rækker langt ud over det normale. Det er ikke ’bare’ en vare, der er blevet overdraget fra leverandøren. 

”Fordi vi har bidraget til udviklingen, så har vi også en rolle at spille, når det handler om at melde tilbage til producenten, hvis vi undervejs finder nogle ting, der skal forbedres. Du kan sammenligne det med, at en ny personbil bliver testet under alle mulige klimatiske forhold, før den bliver sendt ud til kunderne. Her er vi altså dem, som tester”, siger han.

Nye krav til fagligheden

De høje forventninger stiller store krav til konstablernes faglighed, når de skal være klar til at betjene en højteknologisk kampvogn. 

”Vi sætter barren højt i bataljonen, for vi sætter fagligheden meget højt. Uanset hvad vi gør, så handler det om at skabe den bedste kvalitet i uddannelsen, så vi får nogle dygtige kampvognsbesætninger”, siger Jesper Møller-Pedersen. 

Han fortæller, at man blandt andet konkurrerer med kampvognsbesætninger fra udlandet for på den måde at have en målestok:

”Når vi møder vores udenlandske kolleger har det to formål:  Vi kan kontrollere vores egen uddannelse, men vi kan også at se, hvad vores kolleger i udlandet eventuelt kan, som vi ikke kan. Det giver os mulighed for at forfine lige nøjagtig på de områder, hvor vi måske ikke er så gode som de andre, og at gøre os endnu bedre på de områder, hvor vi er foran”.

Starter fra bunden

Bataljonschefen er realistisk omkring, at det har kostet på fagligheden hos besætningerne, at kampvognene har været på værksted i to år:

”Du kan sammenligne med en infanterist, der ikke har sit gevær og ikke kan vedligeholde sine skydefærdigheder. Over tid bliver han dårligere til at skyde. Men hvis han har været i stand til at skyde før, så skal han bruge et vist antal dage på skydebanen og i skydeterræn, og så kravler man op ad stigen igen. Det er der, vi er lige nu. Vi starter fra bunden af og skal uddanne hen mod de kommende opgaver”.

For kampvognsbesætningerne er der konkret nye arbejdsopgaver og udfordringer i forbindelse med, at kampvognene nu indgår i Hærens Taktiske Kommunikationsnetværk, HTK.

”Det har vi ikke haft mulighed for med den tidligere version af kampvognen, og det giver et enormt potentiale på kamppladsen. For mandskaberne betyder det, at de får nogle andre delopgaver og dermed et større ansvar, end de har haft tidligere”, siger Jesper Møller-Petersen.  

Første skydning og senere EfP

Tilbage ved garagen glæder Anders sig bare til at komme rigtig i gang med kampvognen igen. Til ære for journalisten vrider han sin Leopard kampvogn rundt i en 360 graders vending på stedet. 

Næste skridt for kampvognsbesætningerne er den allerførste skydning med 2A7 ved Oksbøl. Lidt længere ude i horisonten venter deltagelse i Enhanced Forward Presence i Estland, vel at mærke med kampvogne. Men inden da skal Anders og hans kolleger blandt andet deltage i bevogtningsopgaver i Gefion. 

”Vi venter spændt på at få lov til bare at køre kampvogn, men der er andre opgaver, der skal løses, og det er vi da også klar på. Og så håber vi, at det stopper, så vi kan komme tilbage til normale opgaver”.

På det personlige plan venter der også nye udfordringer. Anders er nemlig udpeget til at blive kommandør på kampvognen, og når tjenesten tillader det, skal han på sergentskole. Men Leoparden slipper han ikke: 

”Det her er verdens fedeste job. Vi har et vanvittigt sammenhold, for vi har den her maskine, vi kan samles om. Vi er små besætninger, der alle kender hinanden … og så kan du jo ikke lade være med at smile, når du kører kampvogn”. 

Tekst og foto: Lars Bo Axelholm

Fakta

Antal: 34 plus 4 i reserve

Topfart: Ca 60 km/t

Bevæbning: Rheinmetall 120 mm L55A1 kanon (international version)

Skudvidde: Knap 5 km.

Vægt: >68 tons

Besætning: 4

Aktionsradius: Ca. 500 km