Oksbøl

Oksbøl-kommandant i hård kritik af ISS: "Det handler om fastholdelse"

Chefen for Oksbøl kaserne siger til JydskeVestkysten, at de dårlige forhold på landets kaserner er med til at skade hærens evne til rekruttering og fastholdelse. HKKF erklærer sig enig i kritikken, men påpeger, at situationen aldrig havde behøvet komme så vidt.
19. oktober 2020

Af Emil Arenholt Mosekjær

Der var tale om en usædvanligt åbenmundet garnisonskommandant, der søndag rettede en hård kritik af den service, som ISS leverer på landets kaserner - heriblandt hans egen i Oksbøl.

Det skete i et interview med avisen JydskeVestkysten. Her betegnede oberst Torben Dixen Møller forholdene ude på tjenestestederne som værende på grænsen til det groteske: dårlig og mangelfuld mad, utilstrækkelig rengøring, og fejlmeldinger der får lov til at samle støv.

"Det er fuldstændig forrykt. Folkene er dybt frustrerede. De slår op i banen og har på mange måder opgivet," siger oberst Torben Dixen Møller til JydskeVestkysten.

Obersten understreger, at hans kritik ikke er rettet imod den enkelte medarbejder hos ISS. De gør, hvad de kan, men har ganske enkelt for få resurser til at kunne levere en ordentlig service.

Han mener, at udliciteringsaftalen med ISS ikke blot har resulteret i en ringere service. Den har også skabt en alt for stor afstand til brugerne og opbygget 'en mur af bureaukrati', hvor det tager næsten en uge at få skiftet en simpel lyspære.

HKKF: Bedre sent end aldrig
Ifølge Torben Dixen Møller resulterer denne kombination af ringe service og hovedrystende bureaukrati i mere end blot en træls hverdag for soldaterne. Det forværrer et problem, som i stigende grad har været på dagsordenen hos de politiske og militære ledere.

"Det handler om fastholdelse. Det kræver også, at tingene er i orden," siger Torben Dixen Møller.

Hans eget regiment, Danske Artilleriregiment, manglede ved årsskiftet 100 mand, og inden 2023 skal bemandingen øges med 150 personer ekstra. Problemerne med ISS gavner ikke ligefrem evnen til at rekruttere og fastholde personel.

Hos HKKF glæder fungerende formand Kurt Brantner sig over kritikken fra Torben Dixen Møller, som han erklærer sig enig i. Det havde dog ikke behøvet komme så vidt, siger han.

"Det er glædeligt, at man fra ledelsens side langt om længe erkender, at udliciteringsaftalen har medført en ringere service, hvilket vi i sin tid forsøgte at advare dem om, at den ville. Dengang valgte de dog at overhøre os, men man har jo altid lov til at blive klogere. Nu håber jeg bare, at man er villig til omsætte ord og gode intentioner til ændringer på jorden," siger Kurt Brantner.