Nyheder

Bredt forsvarsforlig modtages positivt af HKKF – men soldaterne burde være topprioritet

Et bredt forsvarsforlig, der omhandler en reel genopretning af Forsvaret, modtages positivt af HKKF’s forbundsformand Tom Block. Men én vigtig ting mangler, og det er konkrete initiativer, når det gælder fastholdelse af personel.

”Vi skal passe på dem, der passer på Danmark, lød det på pressemødet i går. Disse ord i sig selv bekræfter, at politikerne har lyttet til HKKF,” siger Tom Block, forbundsformand i HKKF.

Citatet læner sig op ad HKKF’s kampagne ”Vi passer på Danmark, hvem passer på os,” baseret på fem input til, hvordan man kan genrejse Forsvaret, og det viser, at politikerne har lyttet.

”Som soldater er det afgørende, at vi har politisk opbakning, når vi bliver udsendt, så det er en lettelse at se, at 10 ud af 12 partier, bakker op,” siger Tom Block:
”Det står nu sort på hvidt, at Forsvaret skal genoprettes, og forliget har mange positive takter. Dog bliver jeg bekymret for, at forhandlingerne om fastholdelse af personel bliver udskudt til senere på året. Det burde være en topprioritet – for hvem skal ellers passe på Danmark?”

Lige nu mangler hver fjerde konstabel i Hæren, og i gennemsnit bliver konstablerne kun to år i Forsvaret. I runde tal betyder det, at 2000 forlod Forsvaret sidste år.

”Der er en reel personelflugt fra Forsvaret, som det er nu, og det betyder, at dem, der er tilbage, skal løbe hurtigere og hurtigere, og at vi mangler veluddannede og erfarne soldater. Vi havde derfor gerne set, at man havde haft mere fokus på området med konkrete initiativer allerede nu,” siger Tom Block og fortsætter:
”Til gengæld er det meget positivt, at man har lyttet til os, når det gælder en styrkelse af Reserven fremfor mobiliseringsstyrken, at man planlægger at renovere kasernerne og helt overordnet investerer 143 mia. kr. i Forsvaret – det er mere, end vi havde turdet håbe på, og det skal de ti partier havde stor ros for.”

Dog er uddannelse, ordentlig løn og bedre arbejdsforhold afgørende, når man skal fastholde sine ansatte – det gælder også for Forsvaret. Derfor er der ikke overraskende også en del frustration at spore blandt HKKF’s medlemmer, som havde forventet, at politikerne havde prioriteret at investere i konkrete initiativer, der kan fastholde soldaterne.

”Det er selvsagt afgørende, at vi får ordnede arbejdsvilkår, hvis Forsvaret skal kunne tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft. For hvad skal vi bruge nyrenoverede kaserne til, hvis der ikke er personel til at passe på Danmark i fremtiden,” siger Tom Block:
”Derfor er min opfordring og mit bedste råd til politikerne, at de hurtigst muligt kommer med konkrete forslag og initiativer til, hvordan vi kan fastholde soldaterne. Soldaterne er Hærens hjerte, og uden dem har vi kort sagt ikke et Forsvar.”

Pressekontakt:
Forbundsforbund Tom Block på tlf. 2396 3003